Poměr I
Petra Antlová, ZŠ Pardubice-Studánka
Anotace  
Online synchronní výuka začíná motivační hádankou, následuje zopakování úlohy na úměrnost z předchozí hodiny. Jedná se o úlohu spojenou s reálným životem dětí, která rozvine diskusi u dětí a vyústí ve spontánní vymýšlení dalších úloh mezi dětmi. Na závěr dostávají děti k řešení obrázkovou úlohu Výlet plachetnicí, ve které mají najít vztah mezi porovnávanými veličinami.  
| Základní informace | |
| Autorka: | Ing. Petra Antlová ZŠ Pardubice-Studánka antlovap@seznam.cz | 
| Stupeň vzdělávání: | základní škola, 2. stupeň | 
| Tematický celek: | Poměr, trojčlenka | 
| Třída (věk žáků): | 7. třída (12–13 let) | 
| Časová dotace: | 2 x 45 minut | 
| Nástroje online výuky: | |
Kontext 
Třída, se kterou byla realizována tato synchronní výuka, je od šestého ročníku vedena ve výuce matematiky konstruktivistickým přístupem. Žáci vzájemnou spoluprací a diskusí, navrhují a obhajují svá řešení, poskytují zpětné vazby spolužákům k jejich řešení, aktivně pracují s chybou. Komunikací a vzájemným nasloucháním tak objevují zákonitosti matematiky. Nezbytnou podmínkou pro fungování takovéto výuky bylo vytvoření bezpečného a respektujícího klima ve třídě. 
Výuku založenou na vzájemné spolupráci a komunikaci žáků, sdílení a argumentaci jejich řešení a vzájemných zpětných vazbách bylo možné převést do online prostředí díky platformě ZOOM, která jako jediná v té době umožňovala rozdělování žáků do skupin v jeden okamžik na jednom místě. Čímž dokázala velmi přiblížit prostředí skupinové práce i do online prostředí. 
Synchronní výuku bylo vhodné začínat motivační úlohou, ve které děti získávají jistotu komunikace v online prostředí, ztrácí obavy a spontánně komunikují i v online prostředí. 
Cíle 
Učitel si počíná tak, aby podporoval rozvoj logického myšlení žáků, motivoval je k aktivnímu přístupu k učivu o poměru a trojčlence a vytvářel bezpečné a podporující prostředí i při online vyučovacích hodinách. 
Cílem výuky je, aby žák: Vyřešil motivační úlohu ve spolupráci se spolužáky. Našel závislost mezi počtem koček a počtem dní, na které jim vydrží krmení a dokázal tuto závislost popsat vlastními slovy. Dodržoval pravidla skupinové práce. Respektoval a naslouchal spolužákům, neskákal ostatním do řeči. Reflektoval, co mu diskuse přinesla.
