Průzkum a grafy II
2. Vyučovací hodina
Cíl: Žáci ověřují svůj odhad na základě sběru dat o zkoumaném jevu. Získané informace následně evidují do grafického zobrazení. Žáci čtou informace z tabulky.
Důkaz o učení: Tabulka s daty, graf
Pomůcky: kalkulačky, pracovní listy, flipy, fixy
PŘED HODINOU (během přestávky): Výzkumné šetření – sběr dat – viz. Průzkum a grafy I
I. Záznam do celotřídní tabulky
Do excelu nebo na tabuli učitel vytvoří tabulku s názvy činností a skupiny budou zapisovat počty, které zjistily. Žáci následně vyplní řádek celkem.
II. Čtení informací z tabulky – Učitel vyzve žáky, aby odpovídali na otázky např. :
- Kolik žáků bylo v 3. A?
- Kolik žáků celkem sportuje každý den?
- Kolik žáků z 5.B sportuje několikrát za měsíc?
- Kolik žáků se celkem zúčastnilo průzkumu? atd…
III. Tvorba kritérií
1. Seznámení dětí se situací:
Všichni jsme se seznámili s tím, jak grafy vypadají. Za chvíli budete sami grafy vytvářet z nasbíraných dat.
2. Zadání:
Jaká kritéria či jaké vlastnosti bychom měli brát v úvahu, abyste vytvořili kvalitní graf, kterému může většina (či každý) porozumět?
3. Učitel modeluje na příkladu…
4. Děti pojmenují kvalitu na základě modelování učitelem.
IV. Vypracování grafů na flipové papíry.